Salı, Aralık 04, 2007

Hamsi Buğulama (Mor lahana salatası eşliğinde)


Bir Karadeniz'li olarak balığı ne kadar severim tahmin edersiniz...İlk sırada hamsi ve mezgit çekişir. Sonra barbun ve birkaç tane daha... Denizi olan bir şehirde doğup büyüdüğüm için ne kadar şanslıymışım şimdi şimdi anlıyorum.
Denizi görmeden sabaha uyanmak alışması zor bir durumdur. Günün herhangi bir anında pencereye ya da balkona çıkıp uzun uzun denizi seyretmenin keyfi ne başkadır... Denize bakmak beni hep sakinleştirir. Denizde olmak da tabi ki... Suyu seviyorum ben :)

Neyse balıklara geri dönelim.
Denizi olan güzel şehrimde balık almak sorunsuz bir durumdur. Ama şu an yaşadığım denizsiz şehrimde ise balığın iyisini bulunca hemen alır, istiflerim.

Bu hafta sonu alışverişte gördüm, şimdiye dek gördüklerimin en iyileriydi...
Denizsiz şehrimde balık almak için sırada bekleyen insan manzaraları ilginçtir. Görevli yüksek sesle " sıradan yardımcı olayım" der. O kadar kişi vardır ama kimseden ses çıkmaz, insanlar öyle balıkları incelerler, o kadar neye bakarlar anlayamam :)

Bu güzel balıkları görünce hemen annemi aradım. Bu arada yanımda bir amca vardı. Kaç kilo alayım diye soruyorum, "hani sen temizleyeceksin ya , o yüzden soruyorum" Bu arada yanımdaki amca bana bakıp gülüyor, çok hoşuna gitti konuşmam. "İyi o zaman 5 kg alıyorum, temizler buzluğa atarız". Ben kapatır kapatmaz amca atılıyor; 6 kg ver bakayım ordan :))

Hmmm çok iyiymiş falan gibi laflar ediyorum, balık piyasasını canlandırıyorum, ciddi bir kuyruk oluşuyor orada. İnsanlar işi biliyor galiba diye etkileniyorlar :) Borsa spekülatörü gibi tahtaları kaldırdım...Hamsi tavan yaptı :)

Hakikaten iyiymiş annem de tasdikledi. İçime sinmedi, şimdi hamsi bir kaybolur, bir daha bulamayız, ertesi gün gidip bir 5 kg daha aldım :))

Balığı çok severim ama mümkünse dokunmayayım. Elimi süremem, kayar falan ya temizleyemem. Gözleri sanki bana bakıyor gibi gelir. Ete elimi sürmeyi de sevmem, mümkünse eldiven takarım. Hele bütün tavuğu yıkamak...Onu tutup yıkarken kendimi cani gibi hissederim. Sanki minik bir canlı gibi... Tüm bunları yaparken de düşünürüm, biz insanlar ne ilginciz diye :)

Neyse, denizi olan şehrimde ise zaten balık kimden alınır, kimden alınmaz çok iyi bilinir. Herkesin bir X ustası vardır. Usta sen temizle, ben dönüşte alıcam şeklinde diyaloglar geçer. Kapı komşumuz emekli oldu, tekne aldı her gün balığa çıkıyor. Eniştem de çok iyi anlar bu işlerden yıllardır.

Ben hamsiyi en çok bu haliyle ya da mangalda pişmiş haliyle severim. Yağda kızartılanlar ağır gelir... Kışın pikniğin en güzel yanı deniz kenarında hamsi mangal yapmak... Canım babacığım nefisss yapar. Bizim ailenin kadınları şanslı ; et , balık, mangal işleri erkeklere aittir. Babam salatayı da nefis yapar.

Hamsi Buğulama :
1 kg hamsi
1 soğan
Az miktarda sıvıyağ
1 limon
Maydonoz
Karabiber- tuz
Fırın kabını yağlayıp hamsileri dizelim. Piyazlık doğradığımız soğanları ve limon dilimlerini üzerine yerleştirelim. Maydonoz ile süsleyip tuz karabiber ekleyip 200 derecede 40 dakika pişirelim...


İşte bu kadar ne koku , ne yağ...Hafif mi hafif. Yok illaki ben kızartma severim diyorsanız , elimizde o da mevcut efendim, buyurun...



Mor Lahana Salatası :
Şimdi bu balığın yanına ne gider, güzel bir salata...E hadi onu da yapalım. Şöyle pratik bir şey olsun, biraz yorulduk :)
Mor lahanayı çok az limon ve tuz ilavesi ile robotta çekelim. Biraz havuç da çekelim. Mayonezle karıştırıp, servis tabağına alalım. Maydonozla süsleyelim.
Herkese afiyet olsun, mutlu günler...

10 yorum:

ayseyaman dedi ki...

Edacım Karadenizli değilim ama ben de balığı çok severim, en son hamsi yediğim günü unuttum ama..:)
Çok özledim hamsiyi ve bizim engin denizleri...
Ellerine sağlık canım sevgilerle

aslı kaya dedi ki...

Ellerine sağlık arkadaşım. Bende denizaşırı karadenizli olduğumdan dolayı hamsiyi ve balık çeşitlerini sevenlerdenim. Hamsi mevsimni gelir ya ama marmara olunca ı ı olmaz karadeniz olacak ki pişerken deniz deniz kokacak. Senin de dediğin gibi bizim oralarda herkezin bir tezgahı vardır dönerken alırım hesabı temizlenir hazır olur. Seni okurken gözümde canlandı:) Her zaman denize bakarken düşünürüm ben denizin olmadığı biryerde yaşayamam sanki.Allahtan denizden uzak biryerlerde yaşamak durumunda kalmadım. Bu böyle uzar gider roman falan olur yani......Sevgiler...

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Eda'cım ellerine sağlık nefis görünüyor hamsi palukları
Balığın memleketine de demir atmışım ki keyfim yerinde benim de :))
Şu dizi ile başlayan tespitler yumağına da katılıyorum bu arada
Sevgiler...

www.edasuner.com dedi ki...

Adaş döktürmüşsün ya bu mor lahandan bi haberdim bak copyledim deniycem umarım adaşın seni mahçup etmez :) Balık boyumu aşarda babama yaptırırım bize gelince :)

AYSEL dedi ki...

Ohhh balık nefisss. Balık zevkimizde aynıymış Edacığım. Bende aynı senin gibi Hamsi, mezgit, barbun diye giderim. Anneninde seninde eline sağlık canım.

Eda dedi ki...

Ayşe'ciğim
Tüh ya, taa Amerikalarda canını istettik di mi...Keşke uzatıversem sana ekrandan bir tepsi :) Canım benim, umarım iyisindir, kocaman sevgiler...

Aslı'cığım
Sağol bitanem. Deniz deniz kokmak deyimini ben de çok kullanırım :) Çok şanslısın deniz görebildiğin için, bol bol solu misss gibi havayı. Ne güzel yazmışsın, uzasın ,roman olsun ben zevkle okurum :))Sevgiler...

Burcişşş
Demir attım balık memleketine kim tutar beni diyosun :) Kunterciğim de bol bol yesin, yarasın, fosfor olsun :) Sevgiler...

Edoşum
Adaşım, mor lahanadan bir haber olmak büyük kayıp, antioksidan ,her derde deva diyorlar.Kırmızı ve mor renk her şey vücuda acayip yararlıymış.Yarasın benim adaşıma...Sevgiler

Aysel'ciğim
Canım çok sağol...Balıkta ilk 3 favorimiz aynıymış, ne güzel.Sevgiler...

Serpil ÇAĞLAYAN dedi ki...

Balık sevmem ama örüntü öylesine güzelki canım çekti inan:))) Sevgiler...

zerrin - misss dedi ki...

Canım Eda,

hamsi borsası oluşturdun desene :)))

Ben de pek severim hamsiyi. Ama dört tarafı deniz olan adada hamsi bulmak çoook çook zor... Geçenlerde balıkçıda görünce aldım. Hamsi hamsilikten çıkmış bile olsa hapur hupur yedik.

Ellerinize sağlık.

Mor lahana salatasıda favorimdir :)

sevgiler..

www.misssgibi.com

Eda dedi ki...

Serpil'ciğim
Balık sevmeyen birkaç tanıdığım var, ama hiç olmazsa sağlık için yemelisin. İlaç gibi düşün :)
Çok teşekkürler, sevgiler...

Zerrin'ciğim
Olsun, o adada temiz havayı solumak da yeter :)
Ekranlarda çok güzel görünüyor, hiç gitmedim ama, tabi yaşayan bilir demişler...
Canım çok sağol, sevgiler...

Kabataş dedi ki...

Harika görünüyor gerçekten eline sağlık bu gün kesin deniycam :D