Pazar, Şubat 21, 2010

Arabaşı Çorbası


Elimin Karadeniz hamuruyla, İç Anadolu'dan yöresel bir lezzete kalkıştım.. Tesadüf eseri elime tutuşturulan bir telefonda, tatlı bir annenin sesinden dinledim önce tarifi..
Sonra baktım etrafımda Yozgat'lı epey bir insan varmış,birebir onlardan da dinledim..
Netten de araştırdım ve merakla kendi tarifimi oluşturdum.
Tadın damak tadıma çok uymayacağını bile bile gecenin bir yarısı neden denedin ve kaç gün bu tarifi gündeminde tuttun madem diye soracak olursanız ; işte o sorunun cevabını bulabildiğim gün zaten bu siteyi kapatırım ..
Bu çorbanın önce hamurunu yapıp soğutmanız gerekiyor. Ben sadece deneme amaçlı yaptığımdan malzemeleri çok az miktarlara düşürdüm.
Hamur için : Küçük bir tencerede su kaynatın, bu arada ayrı bir yerde yarım küçük kase unu biraz su ile çırpın. Bu karışımı kaynayan suya azar azar ilave edin. Bir kaç taşım kaynatıp bu hamuru önceden ıslatılmış bir tepsiye dökün ve soğutun..
Çorbası için : Tavukları haşladım ve didikledim. Suyuna biraz salça ve bir tepeleme yemek kaşığı kavrulmuş un ekledim. Un kavrulmuş olduğu için çorbanız topaklanmıyor merak etmeyin..
Bol acı eklemek gerekiyormuş bu çorbaya.. Tuz ilavesi ile bir kaç taşım kaynatıp altını kapatın.
Soğumuş tepsideki hamuru baklava dilimi kesin. Tepsinin ortasını açıp kaseyi yerleştirmek adetten sanırım, etrafını limon dilimleriyle süsleyin..
Kaşığınıza önce hamur, üzerine de çorbadan alıp, biraz da limon sıkın veee hoop diye mideye, evet yanlış okumadınız, çiğnemeden yutmanız gerekiyormuş :)
Rivayete göre o baklava dilimlerinden bir kaç tanesini birden yutabilen insanlar varmış..
Ben Yozgat'lı arkadaşlarımdan bu kadar öğrenebildim, sanırım Karaman bölgesinin de yöresel yemeği imiş..
Tarihçesi ise, Araplarla falan ilgisi yokmuş, eskiden kalabalık toplantılarda mesela sıra gecesi tarzı, insanlar arasında zengin- fakir ayrımı olmasın diye bu yemeğin yapılması kararlaştırılmış ve doyma amaçlı değil de sohbetlere eşlik etsin diye yapılmış, okuduklarımın yalancısıyım..
Yanlışlarım veya eksiklerim olduysa okuyucularım düzeltir nasıl olsa diye düşünüyorum.
Afiyetler olsun..

19 yorum:

Zeynep dedi ki...

çok güzel görünüyor ellerine sağlık :) bende bi kayserili olarak bu çorbanın kayseri yöresine ait diye biliyorum :) ama hiç tadına bakmadım bugüne kadar :)

TÜLİN-sihirli tatlar dedi ki...

canım bana corba denınce akan sular duruyor.:)her türlüsünü severim buda damak tadına uygun bir corba ellerıne saglıkk.sevgiler

kutsalsofra dedi ki...

FESLEĞENNNNNNN seni seviyorummmmmmmm
canım ya ailem,eşim dostum hep bilirki bu benim en sevdiğim yemektir,her öğünde yesem bıkmam,vasiyetimdir,benim için yemeklerden arabaşı,meyvelerden kiraz,dağıtılması.
arabaşı kültürü bana tabiki ailem den,kökenimden geliyor,ANKARA doğma büyümeyim ama çok şükür arabaşını ailem sayesinde,akrabalarım sayesinde biliyorum,aile kökenim KAHRAMANYOZGAT,tarifinide güzel anlatmışın,ölçü vermemişin ama olsun,ölçüsünü bende bilmem ki göz kararı yaparız alışık olduğumuz için tutar,
hamuru döktüğümüz sinileri,karın üzerine koyarız,doğunun sıra geceleri gibi İÇANADOLUnun gece geleneklerindendir,kasabalarda kalkmaya yüz tutsada daha küçük yerleşim yerlerinde hala yaşatılıyormuş bu gelenek...
görüntüsü itibarıyla bilmeyenlere çok çekici gelmesede bize göre dünyanın en güzel HAMUR yemeğidir.
aman ne çok yazdım,
arabaşı bi derya deniz dolusu folklorik kültür bitermi bitmez.baki selamlar canım ziyadesiyle sevindim yemiş gibi oldum...

Bengü-www.pemberehber.com dedi ki...

Edacığım, ellerine sağlık. Çok değişik hiç yemedim. Duymuştum ismini. Sevgiler.

Adsız dedi ki...

ellerinize sağlık..olsa da işsek dedim içimden vallahi..süper bi tat bence arabaşı hamuru ve enfes çorbasıyla..tabi ilk hamuru tepsi de görenler benim gibi onu tatlı sanmasınlar..:))

Hayatın Ta Kendisi Lokantası dedi ki...

Kışın son günlerinde, denemek lazım bu lezzeti.. Ellerine sağlık canım
Sevgiler :)

bir demet feslegen dedi ki...

Zeynep, çok teşekkürler, Kayserilileri es geçmeyelim o zaman :)

Tülin, en azından çorba kısmı kesin uyar herkesin damak tadına..

Kutsal sofra, çok teşekkür ederim, ben de mutlu oldum şimdi yazdıklarını okuyunca :) Evet ölçü vermedim çünkü bir porsiyonluk yapmaya çalıştım, ilk yapmış olmama ve daha önce hiç görmememe rağmen ben de takdir ettim kendimi :) Tutturamam gibi geliyordu, ama epey bi araştırmıştım yapmadan önce.. Kültürümüzde ne güzel yemekler var, bir nebze katkım olduysa ne mutlu bana..

Bengü, gerçekten değişik, teşekkürler canım..

Emine, tatlıyı da adırmıyor değil ama haklısın.. Su muhallebisini andırıyor değil mi :)

Yasemin, denemek lazım gerçekten canım.. Yemedik demeyiz, en azından ;)

ANNEMİNELİ dedi ki...

Canım ne değişik bir çorba,çok güzel görünüyor,ellerinize saglık,sevgi ve saygılarrr...

papatya dedi ki...

Ellerinize saglik..
Ben ilk ve son Mersin'de iken bir komsumda yemistim ama sevmedim ne yazik ki.Pek benlik birsey degil..
Sevgilerimle...

mutfakcini dedi ki...

Çok zahmetli ama değer o güzel tada.Emeğine sağlık arkadaşımmm,afiyetler olsun;)

kara kitap dedi ki...

küçükken kayseri'de yemiştim arabaşını.özel günlerde yapılan bir yemektir.ev sahibimiz oğlu askere gideceği zaman yapmıştı.sadece 1 kaşık yiyebilmiştim,çünkü çok acıydı.ayrıca hamurunu da hiç sevmemiştim.şimdi yesem beğenir miyim bilmiyorum,ama çocuk halim pek hoşlanmamıştı.

kara kitap dedi ki...

küçükken kayseri'de yemiştim arabaşını.özel günlerde yapılan bir yemektir.ev sahibimiz oğlu askere gideceği zaman yapmıştı.sadece 1 kaşık yiyebilmiştim,çünkü çok acıydı.ayrıca hamurunu da hiç sevmemiştim.şimdi yesem beğenir miyim bilmiyorum,ama çocuk halim pek hoşlanmamıştı.

MAVİ TUTKU dedi ki...

Görüntüsü tarhanaya benziyor ama baya farklı bir tad sanırım..

Adsız dedi ki...

Eda hnm.
güzel yüreğinizle ve ellerinizle yöremizin bu güzel lezzetini yapıp tanıtmışsınız ne güzel. Sizin gibi kültürüne sahip çıkan gençlere hayranım inanın. Eksik yanlış olsa ne fark eder sizin bunu denemeniz bile yeter
başarılar dilerim

Adsız dedi ki...

çorba güzeldi ama hamur işini pek sevmedim ben

Pembe Tatlar dedi ki...

Canım ben çok severim çokta sık yaparım ellerine sağlık tebrik ediyorum denediğin için...

Betül MUTFAKTA dedi ki...

Aahh bizim çorbamiz :))
En sevdigim çorba, canim annemde ne güzel yapar..
Ellerine saglik.. Denemene sevindim :)

balböcükleri dedi ki...

ellerine sağlık bende yapılacaklar listesine aldım ne zamandır bekliyo

gül dedi ki...

bende çorbayı çok severim bloglarda özellikle çorba ararim.bu çorbaya gelinçe.aman dikkat edin bogulup etmeyin.Allah korusun. çiynemeden nesıl yutulur.yörenin insanlari çocukluktan alişıklardı .siz denemeyin bence ben yogurdu bile çiynemeden yutamam gerçekten.hayırlı günler.